Συνέντευξη τύπου στο Από Μηχανής Θέατρο
2 Οκτωβρίου 2017
Έξτρα παράσταση για το «Δες το Θετικό + Μωρό» του Λάμπρου Φισφή
3 Οκτωβρίου 2017
Προβολή όλων

Συνέντευξη με την Ισαβέλλα Γαλαίου από την Compania Flamenca Sentimientos

Η Ισαβέλλα Γαλαίου γεννήθηκε στην Αθήνα και ξεκίνησε να ασχολείται με τον χορό σε ηλικία μόλις 3 χρονών. Μέχρι τα 19 της εξερεύνησε τα μονοπάτια όλων των ειδών (κλασσικό μπαλέτο, σύγχρονο, τζαζ, λάτιν κλπ) μέχρι να την κερδίσει ολοκληρωτικά το flamenco. Τον Ιούλιο του 2014 χορογραφεί και χορεύει μαζί με 20 χορευτές της Compania Flamenca Sentimientos, την χοροθεατρική παράσταση flamenco «Στροφορμή», σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Θεοδώρου.

H Compania Flamenca Sentimientos πλέον είναι ο σημαντικότερος φορέας εκπαίδευσης και διάδοσης της αυθεντικής μορφής της τέχνης του flamenco στην Ελλάδα, και εδρεύει στην Αθήνα υπό την διεύθυνση της ιδρύτριας του Ισαβέλλας Γαλαίου έχοντας άμεση συνεργασία με αντίστοιχους σημαντικούς φορείς της Ανδαλουσίας. Εκτός της βασικής εκπαίδευσης στην σχολή (Τζαβέλλα 25-Εξάρχεια), η Ισαβέλλα Γαλαίου διδάσκει σε όλη την Ελλάδα σε σχολές χορού οι οποίες βρίσκονται υπό την αιγίδα της Compania Flamenca Sentimientos σε ότι αφορά την Τέχνη του Flamenco, διοργανώνει σεμινάρια χορού αλλά και τραγουδιού flamenco με τα σπουδαιότερα ονόματα της τέχνης (Antonio Canales, Joaquin Grilo, Carmela Greco, Vicente Gelo, Sara Salado κ.α.) αλλά και παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα. Είναι το μοναδικό πολυπληθές συγκρότημα flamenco στην Ελλάδα.

Η Ισαβέλλα Γαλαίου σε μια αποκλειστική συνέντευξη στο Τρίτο Κουδούνι και στην Ελένη Αναγνωστοπούλου.


ΕΑ: Τα τελευταία δέκα χρόνια έχετε ιδρύσει την σχολή Compania Flamenca Sentimientos. Ποια είναι τα στοιχεία που την καθιστούν επιτυχημένη;

Ισαβέλλα: Θεωρώ το γεγονός ότι συνδυάζουμε θεωρία και ιστορία της τέχνης, πολύ αναλυτική τεχνική και κινησιολογική εκπαίδευση και παράλληλα ασχολούμαστε με τον κάθε μαθητή ξεχωριστά αναλόγως των αναγκών του. Κάθε πληροφορία, βήμα ή κίνηση την τεκμηριώνουμε… θέλουμε ο μαθητής να μην βγαίνει από την τάξη με απορίες… θέλουμε να ξέρει ακριβώς τι κάνει και για ποιον λόγο. Συζητάμε, κάνουμε πολύ παρέα εκτός των ωρών του μαθήματος… δεν έχουμε τυπική σχέση με τους μαθητές μου. Θέλω να νιώθουν άνετα μαζί μου, να είμαστε φίλοι και να μην με φοβούνται… είμαι υπέρ του λάθους, έτσι μόνο αντιλαμβάνεσαι το σωστό και είμαι υπέρ της προσπάθειας. Οι μαθητές μου έρχονται στην σχολή και όταν δεν έχουν μάθημα… νιώθουν οικεία… έρχονται και παρακολουθούν την διδασκαλία και των υπολοίπων τάξεων, όχι μόνο της δικής τους, γιατί νιώθουν καλά εκεί… εκεί δίνουν την ψυχή τους καθημερινά και είναι ο χώρος τους… είμαι και με νιώθουν δίπλα τους σε όλα… μιλάμε για όλα… ξέρουν ότι είμαι με το μέρος τους σε όλα… θεωρώ ότι ο κάθε δάσκαλος τέχνης πρέπει να έχει τέτοια σχέση με τους μαθητές του… αληθινή και ανιδιοτελή… και φυσικά, να εμπνέει το ίδιο και στην σχέση μεταξύ των μαθητών… να νιώθουν αγάπη, συναδελφισμό και να μοιράζονται… ο συνδυασμός λοιπόν των παραπάνω, με κάνει πολύ περήφανη για την κομπανία μου!

ΕΑ: Θα χαρακτηρίζαμε το flamenco ως δυναμικό και περήφανο χορό. Ένας τέτοιος χορός τι απαιτήσεις έχει από τους μαθητές; Πχ να είναι περισσότερο πειθαρχημένοι;

Ισαβέλλα: Δυναμικός και περήφανος χορός, πολύ σωστά! Αν χορεύεις flamenco όμως και προσποιηθείς τον περήφανο και τον δυνατό, είναι αστείο και ψεύτικο και το κοινό το καταλαβαίνει. Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης της συγκεκριμένης τέχνης υπάρχει αυτό το πολύ δύσκολο κομμάτι…. Για να γίνεις πολύ καλός και αυθεντικός χορευτής, πρέπει αληθινά και πραγματικά να νιώσεις περήφανος για αυτό που είσαι… και να εμπνεύσεις μέσω του χορού σου και στους θεατές, να νιώσουν και εκείνοι περήφανοι για αυτό που είναι… γιατί όλοι μας για αυτόν τον λόγο πάμε να παρακολουθήσουμε μια παράσταση φλαμένκο… για να εμπνευστούμε από τον δυναμισμό και την περηφάνια των χορευτών και των μουσικών της τέχνης αυτής… άρα, παράλληλα με την πειθαρχία που χρειάζεται να έχει ο μαθητής σχετικά με την τεχνική του κατάρτιση, πρέπει να έχει και πειθαρχία απέναντι στην ψυχική του ενδυνάμωση… έτσι γεννιέται ένας καλός χορευτής flamenco… αυτή είναι η πιο παλιά και αυθεντική συνταγή… flamenco puro!
ΕΑ: Τι μπορεί να αποκομίσει ένας σπουδαστής μαθαίνοντας την τέχνη του flamenco;

Ισαβέλλα: Η τέχνη του flamenco σου δίνει εφόδια για την ζωή σου. Μαθαίνεις να αποδέχεσαι τους γύρω σου για αυτό που ακριβώς είναι, καταλαβαίνεις ότι ο καθένας είναι μοναδικός και ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει καλύτερος… η εμπειρία είναι αυτό που καθορίζει και η γνώση… σε διδάσκει την αλήθεια… σε μαθαίνει να ψάχνεις την αλήθεια στην ζωή, στις ανθρώπινες σχέσεις, στην τέχνη…να ψάχνεις την αλήθεια μέσα σου, να αγαπάς τον εαυτό σου… να αποδέχεσαι τα μειονεκτήματα σου και να τα ωριμάζεις σε προτερήματα … μαθαίνεις να κοιτάς κατάματα τις δυσκολίες και αυτούς που σε αδικούν… να κοιτάς κατάματα την ζωή …. Να ζεις και να αγαπάς με πάθος. Αυτά τα στοιχεία αποκομίζει ο μαθητής του flamenco…. στην ουσία! Δυναμώνει την προσωπικότητα και την άποψη του για την ζωή.

EA: Οι καστανιέτες έχουν συμπληρωματικό ρόλο στο flamenco;

Ισαβέλλα: Ναι είναι συμπληρωματικές… τις καστανιέτες συνήθως τις συναντάμε σε πιο κλασσικές και φολκρόρ αποδόσεις της τέχνης. Πάραυτα, ο αγαπημένος ήχος τους μπορεί να στολίσει μουσικά και τους ρυθμούς του flamenco αν υπάρχει συγκεκριμένος μουσικός ή ερμηνευτικός λόγος. Στην σχολή διδάσκω στο αρχάριο τμήμα τον παραδοσιακό χορό της Σεβίλλης που συνήθως τον χορεύουμε με καστανιέτες, την Sevilliana.

ΕΑ: Κατά την διάρκεια της διδασκαλίας σας σε ποια στοιχεία εστιάζετε;

Ισαβέλλα: Εστιάζω στο γεγονός ότι οι μαθητές πρέπει να καταλάβουν ότι αν θέλουν, μπορούν! Ότι όλα γίνονται με σκληρή δουλειά και παραμένοντας στον στόχο. Από το πρώτο κιόλας μάθημα ο μαθητής πρέπει να σκέφτεται ως ανερχόμενος χορευτής…. Έτσι μόνο θα μπορέσει να καταλάβει γιατί θα πρέπει να παρακολουθήσει την σκληρή τεχνική και κινησιολογική εκπαίδευση αλλά και γιατί είναι απαραίτητο να ασχοληθεί ισάξια και με την προσωπική του έκφραση και ερμηνεία των ρυθμών του φλαμένκο ανάλογα της ιδιοσυγκρασίας του. Στο flamenco puro, ο στόχος είναι ο χορευτής να μπορέσει να αυτοσχεδιάσει στην σκηνή. Για να συμβεί αυτό, πρέπει από την αρχή, να του εμπνεύσουμε εμείς οι δάσκαλοι την αυτοπεποίθηση και την πειθαρχία και να επιμείνουμε στην διαμόρφωση της προσωπικής του ερμηνευτικής απόδοσης. Τα πρώτα τρία χρόνια είναι η περίοδος των πληροφοριών σχετικά με την ανάλυση και την δομή των χορογραφιών, της τεχνικής και κινησιολογικής βελτίωσης, της ένταξης στην κουλτούρα μέσω της διδασκαλίας των τραγουδιών και της διδασκαλικής υποστήριξης σε ότι αφορά την συναισθηματική απεμπλοκή. Στην πορεία, παροτρύνω τους μαθητές να αρχίσουν να χορογραφούν και να συνθέτουν δικά τους κομμάτια μέχρι να νιώσουν έτοιμοι να συνθέσουν την δική τους χορογραφία. Η εμπειρία της χορογράφησης και της σύνθεσης τους φέρνει όλο και πιο κοντά στον αυτοσχεδιασμό ενώ παράλληλα συνεχίζουν να βελτιώνουν την τεχνική τους. Για να μπορέσουν να έχουν βιωματική εμπειρία σε ότι αφορά την τέχνη του flamenco, από τον πρώτο κιόλας χρόνο λειτουργίας της σχολής μας, διοργανώνουμε κάθε χρόνο εκπαιδευτικό ταξίδι στην πόλη Jerez de la Frontera στην Ανδαλουσία, στην γενέτειρα πόλη της τέχνης βάσει των ιστορικών. Εκεί οι μαθητές μας, βιώνουν και νιώθουν όλα αυτά για τα οποία έχουμε μιλήσει στην τάξη. Βλέπουν πόσο σημαντική είναι η αλληλεπίδραση με τους μουσικούς, εκτιμούν την αυθεντικότητα, εμπνέονται και αποκτούν σημαντικά ερεθίσματα που στην πορεία τους διαμορφώνουν ως καλλιτέχνες.

ΕΑ: Πως προέκυψε η συνεργασία σας με τον Antonio Canales;

Ισαβέλλα: To 2013 είχα χορέψει στο θέατρο Badminton με τον χορευτή Raul Ortega και την τραγουδίστρια Sara Salado οι οποίοι συνεργαζόντουσαν με τον Antonio Canales στην κομπανία του. Ο Raul, αφού είδε το επίπεδο των μαθητριών μου στην σχολή, με παρότρυνε να επικοινωνήσω μαζί του λέγοντας μου ότι ο Antonio Canales στηρίζει πάντα τους νέους καλλιτέχνες και ότι θα ήταν πολύ καλή ιδέα να τον φιλοξενήσω στην σχολή για ένα σεμινάριο. Όταν του έστειλα το πρώτο μήνυμα, έκανε αρκετές μέρες να μου απαντήσει. Περιττό να σας πω, ότι όταν μου απάντησε θετικά, ήταν από τα ωραιότερα δώρα που μου έχει κάνει η ζωή, καθώς από την αρχή του ταξιδιού μου στον κόσμο του φλαμένκο, είμαι μεγάλη θαυμάστρια του και τον μελετάω όλα αυτά τα 24 χρόνια ασχολίας μου.
ΕΑ: Ο χορός και το θέατρο είναι δύο τέχνες που εξωτερικεύουν συναισθήματα επί σκηνής. Η βασική διαφορά τους έγκειται στο γεγονός ότι ο χορευτής-ερμηνευτής εκφράζεται χωρίς λόγια. Τελικά, η κίνηση μπορεί να υποκαταστήσει τον λόγο;

Ισαβέλλα: Τα σημαντικότερα πράγματα στην ζωή μας τα έχουμε πει χωρίς λόγια… χωρίς λέξεις… χωρίς φωνή. Η φωνή του χορευτή είναι το σώμα του και η ψυχή του… αυτά τα δύο είναι τα εργαλεία του. Και μόνο με αυτά περιγράφει αυτά που θέλει να πει. Είναι εξαιρετικά δύσκολο και πολύ επώδυνο, όχι μόνο σωματικά… Γίνεται όμως και είναι μαγικό… γιατί ο θεατής που καταλαβαίνει τι «λες» χορεύοντας, έχει ενωθεί συναισθηματικά μαζί σου… είναι ο καλύτερος σου φίλος εκείνη την στιγμή που λέτε τα μυστικά σας… κάπως έτσι είναι… η κίνηση μπορεί να υποκαταστήσει τον λόγο πολύ εύκολα.

ΕΑ: Πόσο σημαντική είναι για εσάς η διάδοση της ισπανικής κουλτούρας στην Ελλάδα;

Ισαβέλλα: Είναι πολύ σημαντικό για μένα η διάδοση της τέχνης του flamenco γιατί διδάσκει αξίες ζωής που έχουμε ξεχασμένες. Μας βοηθάει να θυμηθούμε τις δυνάμεις μας και να πιστέψουμε στον εαυτό μας. Το πάθος του ενεργοποιεί τα θέλω μας και η αλήθεια του μας διδάσκει να απεχθανόμαστε την υποκρισία και να την πολεμάμε. Αξίες ζωής που μας είναι απαραίτητες ειδικότερα στην εποχή μας, στην κοινωνία μας. Θέλω ο κόσμος να εμπνέεται από το flamenco… θέλω να γίνουμε όλοι πιο δυνατοί και να διεκδικήσουμε τα δικαιώματα μας στην ζωή. Όλοι οι καλλιτέχνες αυτό προσπαθούμε ο καθένας με την τέχνη του… αυτό προσπαθώ κι εγώ με την κομπανία μου έχοντας ως μέσο την τέχνη του flamenco.

ΕΑ: Τι συναισθήματα γεννάει το flamenco;

Ισαβέλλα: Όλα τα συναισθήματα γεννάει…. Κυρίως όμως σε φέρνει αντιμέτωπο με τα πιο βαθιά, τα πιο απόκρυφα συναισθήματα σου… αυτά που ίσως φοβάσαι να αντιμετωπίσεις… αυτά τα συναισθήματα που ενεργοποιεί το duende και που για τον καθέναν μας είναι διαφορετικά… γιατί, αν δεν διαχειριστείς αυτά τα καλά κρυμμένα μέσα σου συναισθήματα, δεν θα μπορέσεις να έρθεις αντιμέτωπος με τον εαυτό σου 100%. Και όταν καταφέρεις να τα διαχειριστείς, τότε σου δίνουν τις απαντήσεις που χρειάζεσαι για να διαχειριστείς και τα πιο επιφανειακά σου συναισθήματα, που μπορεί απλά να μπλοκάρουν την καθημερινότητα σου. Αυτή η διαδικασία συμβαίνει και στους καλλιτέχνες και στους λάτρεις του flamenco. Γιατί το duende ενεργοποιεί και τις δύο πλευρές και τις ενώνει.

ΕΑ: Επόμενα μελλοντικά σχέδια;

Ισαβέλλα: Είναι προγραμματισμένο για τον Ιούλιο να επιστρέψω στο Σίδνεϋ στην Αυστραλία για διδασκαλία δύο εβδομάδων στην σχολή Pasion Flamenco Dance Studio και μία εμφάνιση ως guest στην παράσταση flamenco που διοργανώνει. Είναι μία συνεργασία που ξεκίνησε τον Αύγουστο που μας πέρασε, ήμουν εκεί και δίδασκα για έναν μήνα. Είμαι πολύ περήφανη για αυτήν την συνεργασία, νιώθω ευλογημένη που προέκυψε… βρήκα μια ομάδα μαθητών που διψούν για γνώση και έμπνευση γιατί βρίσκονται πολύ μακριά από την κουλτούρα της μεσογείου ουσιαστικά. Δούλεψα αρκετά μαζί τους, τους έδωσα χορογραφίες μου και ανυπομονώ να τους ξαναδώ στο εκπαιδευτικό μας ταξίδι στο Jerez ! Θα έρθει όλη η ομάδα από την Αυστραλία μαζί μας και θα έχουμε την ευκαιρία, πριν πάω τον Ιούλιο, να τους διδάξω εκεί. Μέχρι στιγμής, έτσι έχουμε οργανώσει την σεζόν μας 2017-2018. Για οτιδήποτε άλλο προκύψει, θα σας ενημερώσουμε με μεγάλη μας χαρά!»

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

5 × 3 =