ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ 26 & 27/8 στο «ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟΥ»
10 Αυγούστου 2017
Θέατρο Άλφα Ιδέα, Πρόγραμμα παραστάσεων 2017 – 2018
11 Αυγούστου 2017
Προβολή όλων

Συνέντευξη με την ηθοποιό Φάνια Νταλιάνη

Η Φάνια Νταλιάνη γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε υποκριτική στο «Σύγχρονο θέατρο Αθήνας» (Γ. Κιμούλη) και στη σχολή «Μοντέρνοι Καιροί απ’ όπου και αποφοίτησε. Από το 2011 διδάσκει Αυτοσχεδιασμό και Υποκριτική στη δραματική σχολή «Μοντέρνοι Καιροί».

Η Φάνια Νταλιάνη σε μια αποκλειστική συνέντευξη στο Τρίτο Κουδούνι και στις Ελένη Αναγνωστοπούλου και Μαριαλένα Δογγούρη.


ΤΚ: Τα τελευταία χρόνια διδάσκετε υποκριτική και αυτοσχεδιασμό στην Ανώτερη δραματική σχολή θεάτρου «Μοντέρνοι Καιροί». Ποιοι είναι οι στόχοι και το περιεχόμενο των μαθημάτων σας;

Φάνια: Ένα μεγάλο μέρος του μαθήματος είναι αφιερωμένο σε ασκήσεις, που αναπτύσσουν την συγκέντρωση, βελτιώνουν την ετοιμότητα και τον καταμερισμό προσοχής. Εργαλεία που θα μας βοηθήσουν αργότερα στον αυτοσχεδιασμό. Οι σπουδαστές εκπαιδεύονται στο να παρατηρούν τον εαυτό τους, να καταλαβαίνουν μόνοι τους τα λάθη τους με απώτερο στόχο να μάθουν να τα διορθώνουν. Και φυσικά ο κεντρικός άξονας του μαθήματος: Ειλικρίνεια πάνω στη σκηνή, ουσιαστική επικοινωνία με τον «συμπαίκτη» μου, αυτό που κάνω έχει ενδιαφέρον.

ΤΚ: Στο μάθημα του αυτοσχεδιασμού σε ποια σημεία δίνετε έμφαση;

Φάνια: Στο λάθος. Στον τρόπο που το αντιμετωπίζουμε επί σκηνής. Δεν πρέπει να το φοβόμαστε . Το αντίθετο ίσως. Πρέπει να το προσδοκάμε. Είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες στιγμές, οι στιγμές που κάποιος κάνει ένα «λάθος» μέσα στον αυτοσχεδιασμό. Όλοι οι γύρω αφυπνίζονται, γιατί είναι κάτι που δεν το περίμεναν, κάτι που τους ταρακούνησε, και μερικές φορές είναι αυτό που τους κάνει να παίξουν αληθινά. Όταν οι μαθητές συνειδητοποιήσουν ότι δεν παθαίνουν τελικά τίποτα όταν κάνουν λάθος ή ακόμα και όταν τα κάνουν όλα χάλια, τότε είναι διαθέσιμοι να πάρουν ρίσκα επί σκηνής, να δοκιμάσουν καινούρια πράγματα, να παίξουν χωρίς δίχτυ ασφαλείας. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε εξαιρετικά αποτελέσματα.

ΤΚ: Στο μάθημα του αυτοσχεδιασμού πως επιτυγχάνεται το τρίπτυχο «δημιουργικότητα, τόλμη, ομαδικότητα»;

Φάνια: Να προσθέσω φαντασία, ετοιμότητα, επικοινωνία… Ικανότητες απαραίτητες για τον ηθοποιό. Κατά τη γνώμη μου όλα αυτά εξασκούνται, «γυμνάζονται» όπως ακριβώς θα γύμναζε κανείς τους κοιλιακούς του. Κάποιος μπορεί να ξεκινάει έχοντας περισσότερες « ευκολίες» από κάποιον άλλον. Αλλά όποιος δουλέψει με επιμονή, με τις κατάλληλες ασκήσεις μπορεί να εξασκήσει όλα αυτά τα επιμέρους προσόντα.
ΤΚ: Τι αποκομίζει ένας ηθοποιός μέσα από την εκπαίδευσή του πάνω στον αυτοσχεδιασμό;

Φάνια: Ο αυτοσχεδιασμός αναγκαστικά σε κάνει να στηρίζεσαι περισσότερο στον εαυτό σου. Δεν υπάρχει κανείς να σου δώσει οδηγίες. Να σου πει: Εδώ πρέπει να κλάψεις, εδώ να φωνάξεις κλπ Είναι αποφάσεις που πρέπει να πάρεις μόνος σου και μάλιστα ακαριαία. Ο αυτοσχεδιασμός κατά συνέπεια είναι αποκαλυπτικός. Όλες οι προτάσεις είναι δικές σου, ό,τι κάνεις πάνω στη σκηνή είναι δικό σου δημιούργημα. Ο αυτοσχεδιασμός είναι, για μένα, κατά κάποιο τρόπο η ενηλικίωση του ηθοποιού. Παίρνει την ερμηνεία του στα δικά του χέρια.

ΤΚ: Υπάρχουν κανόνες στον αυτοσχεδιασμό;

Φάνια; Φυσικά υπάρχουν. Αλλιώς δε θα υπήρχε καν η έννοια του μαθήματος, η έννοια της σπουδής. Θα ήμασταν άνθρωποι μαζεμένοι σε μία αίθουσα που λένε ασυναρτησίες. Είναι μάλιστα πολύ σημαντικοί, γιατί , μη έχοντας τίποτα άλλο συγκεκριμένο, (ένα έργο παραδείγματος χάριν) οι κανόνες είναι αυτοί που μας κρατούν σταθερούς στην πορεία μας, είναι η γλώσσα με την οποία επικοινωνούμε. Ταυτόχρονα όμως, οι κανόνες είναι εκεί και για να τους σπάμε.

ΤΚ: Πόσο σημαντικό είναι για έναν ηθοποιό το να είναι πειθαρχημένος; Με ποιο τρόπο είναι εφικτή η κατάκτηση της πειθαρχίας στην σκηνική πράξη από τον ηθοποιό;

Φάνια: Η ελεύθερη δημιουργία του ηθοποιού έρχεται μόνο μέσα από την πειθαρχία. Αν δεν υπάρχει κανένα όριο, κανένας κανόνας τότε το μόνο που έχουμε είναι χάος και τελικά αδράνεια.

ΤΚ: Στο μάθημα της υποκριτικής που επικεντρώνετε την διδασκαλία σας;

Φάνια: Στη δημιουργία. Να τολμήσουν οι σπουδαστές να πλάσουν μόνοι τους το ρόλο τους. Να έχουν σκηνική πρόταση. Πως θα κινούνταν αυτός ο χαρακτήρας; Τι δράσεις θα επέλεγε να κάνει; Θα θύμωνε και θα φώναζε; Η θα είχε μια πιο συγκρατημένη οργή; Όλα αυτά τα βρίσκουμε, όχι συζητώντας, αλλά "εν θερμώ". Κάνοντας αυτοσχεδιασμούς πάνω στο έργο με οδηγίες που έχω δώσει εγώ. Οι αυτοσχεδιασμοί γίνονται όλο και πιο συγκεκριμένοι πλησιάζοντας όλο και περισσότερο το ακριβές κείμενο και το περιεχόμενο του έργου. Όταν πια φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα οι σπουδαστές έχουν βιώσει τη διαδικασία σαν μια πολύ ομαλή διαδρομή. Μερικές φορές μου λένε "δεν κατάλαβα καν πως έμαθα τα λόγια"
ΤΚ: Στο μάθημα της υποκριτικής μέσα από έργα σύγχρονου θεάτρου, κάνετε πράξη όλα όσα διδάσκετε στο πλαίσιο του μαθήματος του αυτοσχεδιασμού. Κατά πόσο τα γνωστικά εργαλεία του μαθήματος του αυτοσχεδιασμού μπορούν να αξιοποιηθούν και σε άλλα είδη θεάτρου όπως λόγου χάρη το θέατρο του παραλόγου ή ο ρομαντισμός;

Φάνια: Το μάθημα του τρίτου έτους -της Υποκριτικής δηλαδή- αυτή τη στιγμή είναι δομημένο για δουλειά πάνω σε ρεαλιστικά έργα. Όμως ο αυτοσχεδιασμός που διδάσκω στο πρώτο και στο δεύτερο έτος είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για όλα τα είδη θεάτρου. Αν το καλοσκεφτούμε, όλη μας η ζωή είναι αυτοσχεδιασμός. Αντιδρούμε συνεχώς σε πράγματα που δεν ξέραμε ότι θα συμβούν, αντιμετωπίζουμε πολύ συχνά πρωτόγνωρες καταστάσεις. Και τα χειριζόμαστε όλα αυτά με ετοιμότητα και με αλήθεια. Εμείς προσπαθούμε να μεταφέρουμε πάνω στη σκηνή την αλήθεια και να έχουμε έναν ηθοποιό έτοιμο για όλα!

ΤΚ: Ως ηθοποιός και καθηγήτρια σε δραματική σχολή πως οραματίζεστε την καινούργια γενιά ηθοποιών;

Φάνια: Με τις οικονομικές δυσκολίες που περνάμε, οι μαθητές δραματικών σχολών αλλά και οι νέοι ηθοποιοί, αναγκάζονται να κάνουν δουλειές εκτός του αντικειμένου τους, κάτι που είναι κουραστικό και διασπαστικό. Σαν ευχή λοιπόν περισσότερο θα έλεγα, η νέα γενιά ηθοποιών να μπορέσει να αφοσιωθεί στην τέχνη της.

ΤΚ: Εκτός από το γνωστικό αντικείμενο στο οποίο αναφερθήκαμε προηγουμένως, με βάση την πολύχρονη εμπειρία σας, τι συμβουλές δίνετε στους σπουδαστές σας;

Φάνια: Να μην τους σταματάει τίποτα. Να αντιμετωπίζουν την κάθε αποτυχία σαν ευκαιρία.

ΤΚ: Επόμενα μελλοντικά σχέδια;

Φάνια: Εκτός από τη διδασκαλία μου στη σχολή και τις προετοιμασίες για τη νέα διδακτική χρονιά, θα συμμετέχω και σαν ηθοποιός στη χειμερινή παραγωγή του θιάσου Μοντέρνοι Καιροί, για την οποία δεν μπορώ να πω περισσότερα προς το παρόν.