Το Τρίτο Κουδούνι στην ένατη απονομή των βραβείων «Προσωπικότητες»
28 Μαρτίου 2017
Πλατφόρμα Νέων Δημιουργών
29 Μαρτίου 2017
Προβολή όλων

Βρεθήκαμε στην παράσταση «RED X»


Γράφει η θεατρολόγος Εύα Αγραφιώτη

 

«Όταν θες να σπάσεις τη σιωπή και εκείνη σε ακολουθεί, η δύναμή σου σε μεταμορφώνει σε θηρίο, αυτό το θηρίο είναι η έξοδος από το αδιέξοδο της ζωής σου. Ένα βήμα μπροστά και μια ελπίδα σε μεταφέρει στο τώρα σου ελεύθερο».

«RED X» στο Θέατρο Λύχνος Τέχνης & Πολιτισμού υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων υπογράφει και ερμηνεύει η Πωλύνα Γκιωνάκη έναν αυτοβιογραφικό μονόλογο με σθένος για όλες τις γυναίκες που έχουν υποστεί βία, σε σκηνοθεσία Εύα Μπενέτα.

Ένα «ζώο», η Αλεξάνδρα(Πωλύνα Γκιωνάκη) που ξεπηδά πάνω στη σκηνή μετά την αναγγελία του θηριοδαμαστή του (Δημήτρης Βερύκιος), έρχεται να ξεδιπλώσει όλα εκείνα τα οποία έζησε από τον σύντροφό της, όλα εκείνα τα οποία τη σημάδεψαν, όχι μόνο ως συμβάν αλλά και σημάδια στο κορμί και την ψυχή της. Ως ένα άγριο ζώο μέσα από τα κάγκελα ενός κλουβιού που πασχίζει να εξιλεωθεί μέσα από την ενθύμηση όσων την κράτησαν κλεισμένη στην φυλακή που της επέβαλλαν. Μια αναδρομή των όσων την έφεραν στο τώρα της, της δίνει την ώθηση να βάλει τάξη στη ζωή που ανοίγεται μπροστά της.

Η Πωλίνα Γκιωνάκη μέσα από το έργο της προβάλει τη δική της ελπίδα για τη ζωή, με ένα αξιέπαινο κείμενο και γλαφυρότητα στην περιγραφή και την δράση που προκύπτει. Είναι η φωνή που δεν σωπαίνει αλλά μάχεται να δώσει ένα τέλος στο έγκλημα, γιατί η βία κατά των γυναικών είναι έγκλημα, χρειάζεται να αποκτήσει την κραυγή που θα σταματήσει να υφίσταται καθημερινά. Ένα έργο γεμάτο αισιοδοξία μέσα από την σκληρότητα που παρουσιάζει και έναν δρόμο προς την επανάσταση. Η ερμηνεία της Πωλύνας Γκιωνάκη μεταπηδά με μεγάλη άνεση στα επίπεδα που συνθέτουν τη ψυχολογική και συναισθηματική φόρτιση, συνοδευόμενες από τη σωματική δράση. Χειρίζεται άψογα την εσωτερική δύναμη όχι μόνο του χαρακτήρα αλλά και του κειμένου. Είναι εκεί με όλη της τη δύναμη και κατακτά τη σκηνή με την παρουσία και την ερμηνεία της, γίνεσαι μέρος του έργου και επιθυμείς να γίνεις μέρος του απαγορευτικού Χ, της απαγόρευσης στην κακοποίηση της γυναίκας.

Η ευρηματική σκηνοθεσία και μουσική επένδυση της Εύα Μπενέτα συνδυάζει το «παλιό» με το «νέο» μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Ένας κόσμος όπου έχει αφήσει υπολείμματα, σε τζάζ ρυθμούς και η μυρωδιά μιας νέας αρχής, με την οποία εξαγνίζει το χώρο. Το παιχνίδισμα του καθρέφτη πάνω στη σκηνή, αντικατοπτρίζει όλα εκείνα τα «αληθινά» που κρύβονται μέσα μας. Η αντρική παρουσία-απουσία στη σκηνή, με ευστοχία παρουσιάζεται μέσω του video art της Κλέλιας Παπαγιαννοπούλου , όπου διαπρέπει στο ρόλο και την υπόσταση του ο Δημήτρης Βερύκιος, όπως και το «ομοίωμα» του άντρα πάνω στη σκηνή, όπου πλέον είναι αδύνατο να κάνει κακό, ουσιαστικά είναι ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών. Το θύμα αποκτά τη δύναμη του, έτσι αφοπλίζει και ακινητοποιεί ότι εμποδίζει την ευτυχία του. Η άποψη της Εύα Μπενέτα έχει ένα άκρως αισθητικό αποτέλεσμα που συμπληρώνει άψογα τη σκηνογραφική προσαρμογή από τον Γιώργος Μαλτέζο.

Όταν θες να αφυπνίσεις, η τέχνη είναι πάντα ένα μέρος για να βρεις την αλήθεια σου, χρειάζεται να σπάσεις τη σιωπή σου και να διεκδικήσεις όσα σου ανήκουν, όλα αυτά στο κόκκινο απαγορευτικό RED X .

Κείμενο, ερμηνεία: Πολύνα Γκιωνάκη, Θηριοδαμαστής (video): Δημήτρης Βερύκιος, Σκηνοθεσία/μουσική επιμέλεια: Εύα Μπενέτα, Ενδυματολογία: Τζοάννα Ρότη, Video art: Κλέλια Παπαγιαννοπούλου, Φωτογραφία: Πηνελόπη Μασσούρη, Επιμέλεια σκηνικού: Γιώργος Μαλτέζος, Φωτισμοί: Γιώργος Σηφάκης, Προβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου, We Will, Ειδικός συνεργάτης: Μαργαρίτα Παύλου