Συνέντευξη με τον Ιάκωβο Μυλωνά
25 Οκτωβρίου 2016
Κριτική της παράστασης Λεωφορείο ο πόθος
27 Οκτωβρίου 2016
Προβολή όλων

Κριτική της παράστασης Pietà


Γράφει η θεατρολόγος Ελένη Αναγνωστοπούλου

Λυτρωτικά εξαγνιστική, η Pietá στο Από Μηχανής θέατρο. Σε κλίμα μυσταγωγικό, αναπαρίστανται οι εμβληματικές μορφές που σφράγισαν την ιστορία της Βίβλου: η Εύα, η Ρεβέκκα και η Μαρία η Μαγδαληνή. Οι γυναίκες αυτές ενδύονται και απεκδύονται ταυτόχρονα την έννοια της Pietá.

Λειτουργούν άλλοτε σαν θεικά πλάσματα που τιμωρούν και άλλοτε ως ανθρώπινες οντότητες. Το κείμενο του Γιώργου Στεφανακίδη εξυψώνει αυτές τις μορφές και σκιαγραφεί την έννοια του εξανθρωπισμού πιο ζωντανά από ποτέ. Ασχολείται επίσης με το θρησκευτικό ζήτημα, αποδίδοντας του έναν εναλλακτικό τρόπο σκέψης και προσέγγισης. Συγκεκριμένα, συμφιλιώνεται με τη φθαρτότητα της ανθρώπινης φύσης και παρουσιάζει στον αντίποδα, την άκαμπτη υπόσταση του Θείου.

Οι φωτισμοί είναι υποβλητικοί, ιδανικοί για να παρακολουθήσουμε τη μύηση. Η σκηνοθεσία ακολουθεί ένα ατμοσφαιρικό μοτίβο. Οι θέσεις των θεατών μοιάζουν με εκκλησιαστικά στασίδια. Η Εβελίνα Αραπίδη συγκλονίζει με την ερμηνεία της. Αυτοσυγκεντρώνεται και συγκινεί το θεατή. Η υψίφωνος, Μάιρα Μηλολιδάκη, ενσαρκώνει με την αγγελική φωνή της, τη θρηνωδία. Το θρηνητικό άσμα της lux eterna είναι ορατόριο το οποίο έχει τις ρίζες του στο λειτουργικό δράμα. Το λειτουργικό δράμα ήταν ένα είδος θεάτρου που ήταν γνωστό στο Μεσαίωνα και ήταν προσφιλές στον κύκλο των διανοουμένων.

Το έργο περνάει το μήνυμα ότι ο άνθρωπος χρειάζεται να επανεξετάσει το εσώτερο εγώ του και να εξανθρωπιστεί. Επειδή η Pietá είναι άχρονη και ως εκ τούτου, εντοπίζεται σε πολλές εκφάνσεις της ζωής, ο άνθρωπος καλείται να αναζωπυρώσει την ελπίδα και να παλέψει για αυτήν. Έχοντας ελπίδα για ζωή, η Pietá δεν θα λειτουργεί πια αδυσώπητα. Αντιθέτως, θα γίνει ανεκτή από το ανθρώπινο σκεπτικό.

Τα κοστούμια της Ελευθερίας Δομένικου μας εισάγουν στην εποχή της Παλαιάς Διαθήκης. Η Pietá εξαγνίζει το είναι και το καθιαγιάζει. Μέσα από τον έλεο και το θρήνο, μαθαίνει κανείς να αποδέχεται και να μην κρίνει σκληρά τις όποιες ατέλειές του.

Πληροφορίες για την παράσταση θα βρείτε εδώ.